|
|
Dr.
Josip Kovačić rođen je 9. srpnja 1935. godine u
Čakovcu od oca, također Josipa Kovačića rođenog u Prelog i majke
Matilde Ščavničar iz Štrigove. Srednju školu (gimnaziju) završio
u Varaždinu, a Filozofski fakultet (francuski, hrvatski ) upisao
1954. u Zagrebu. Diplomirao je 1959. godine. Zapošljava se kao profesor
hrvatskog jezika na učiteljskoj školi u Čakovcu. Magistrirao je
1973. godine napisavši rad "Usmena narodna balada na mađarskom i
hrvatskom ili srpskom jezičnom području ", a doktorirao 1980. godine
s temom "Poetika balade i romance na osnovu hrvatsko-srpske i mađarske
građe."
Profesor je na IV gimnaziji u Zagrebu do 1980. godine, kada odlazi
u mirovinu. Iza ove šture biografije krije se osoba mnogih talenata
i umijeća. Samo je rijetkim poznato da je Josip Kovačić završio
srednju muzičku školu, klavir, i srednju baletnu školu. Pisao je
poeziju u duhu parnasovaca, plesao folklor i kao gimnazijski profesor
uvježbavao recitatorske grupe i režirao teatarske predstave.Vrsni
je poznavala grčke mitologije i svjetske literature kao i klasične
glazbe. Sklonost svim umjetničkim granama i duboka ljubav prema
umjetničkom usporedna je i sa znanstveno istraživačkim nervom, kojim
je Kovačić pristupio samom procesu skupljanja kao i konzekventnom
tematskom određenju predmeta kolekcioniranja. Sve te osobine s pravom
su mu nadjenule epitet "hrvatski Goethe"i izdvojile njegovu osobnost
kao izuzetnu ličnost među hrvatskim kolekcionarima.
Njegov kolekcionarski interes su u najširem smislu predmeti koje
treba spasiti od nemara, zaborava, nehaja. U njima se kriju "iskrice
ljudske kreativnosti" i ljepota sama po sebi, što je dovoljan razlog
da ih se izdvoji i sačuva. Zbirke tih predmeta postaju poticaj za
daljnja istraživanja; istražuju se okolnosti nastanka, biografije
autora, podrijetlo umjetnine, povijest vlasništva. Znanstveni nerv
iskazuje dr. Kovačić i stalnim skupljanjem i istraživanjem svih
dostupnih podataka o ličnostima, društvenom miljeu i djelima umjetnika:
nikada jedan opus nije proučen do kraja. Dr. Kovačić godinama istražuje
u Arhivu za likovne umjetnosti HAZU, Nacionalnoj i sveučilišnoj
biblioteci, arhivima i biblioteka naših muzeja: za njega je važan
i dio informacija koje prikuplja brojnim razgovorima s ljudima koji
su ikada ili na bilo koji način bili u vezi s osobom ili djelom
koje njega interesira. Sve podatke zapisuje čudesnom akribijom,
a precizni zapisi iz kojih se pletu nevjerojatne priče o ljudima
i mjestima i njihovim sudbinama mogu se razumjeti i kao važna "nematerijalna
" baština. U tom odnosu i svojoj dugogodišnjoj praksi Kovačić anticipira
mnogo otvoreniji pristup samom pojmu baštine, kao što uočava važnost
muzejske dokumentacije kao neizostavnoga korporativnog dijela muzejskog
predmeta.
Široj profesionalnoj javnosti poznat kao jedini skupljač likovnih
radova hrvatskih umjetnica, Kovačić je prvenstveno kolekcionar iskonski
posvećen spašavanju kulturnih dobara od nemara, zaborava i neznanja.
Taj nagon za spašavanjem Kovačić tumači traumom iz djetinjstva kada
su 1945. godine rušeni pilovi (poklonci) radi nacionalizacije zemljišta.
Takvim rušenjem uništavalo se i pamćenje na idilične trenutke njegova
djetinjstva. Sačuvati dakle predmet znači sačuvati i memoriju -
misao je vodilja Kovačića, a ta misao leži u osnovi muzeologije.
Muzeji su mjesta čuvanja pamćenja, muzeji su mjesta lijepog, muzeji
su mjesta reda.
Početak skupljačke djelatnosti, koja traje već gotovo pedeset godina,
veže se uz dječačko doba i uz prostor njegova zavičaja, Štrigove,
Čakovca i Međimurja. To su raznovrsni odbačeni predmeti: nadgrobne
skuplture s Mihovljanskoga groblja u Čakovcu, stari uništeni namještaj,
predmeti svakodnevne uporabe, fotografije, stare knjige. Tu zavičajnu,
kulturnopovijesnu građu skupljenu u rodnom gradu i Međimurju ponudio
je na otkup 1976. godine regionalnome muzeju, Muzeju Međimurja u
Čakovcu, kao najlogičnijemu mjestu za čuvanje i izlaganje takvih
predmeta. Josip Kovačić tada prodaje 150 i poklanja pedesetak muzejskih
predmeta. Muzej priređuje i izložbu najvrednijih predmeta iz Kovačićeve
zbirke, prvu izložbu u nizu, od do sada već gotovo pedesetak, iz
fundusa zbirke Kovačić. Glavninu te zbirke čini namještaj, stilski
vrlo kvalitetan i uglavnom restauriran; većim je djelom s međimurskog
područja, a pojedini predmeti proizvedeni su u stolarskoj radionici
grofa Festetića, zadnjeg vlasnika čakovačkoga staroga grada.Vrijedna
je i zbirka staklenog i keramičkog posuđa iz hrvatskih tvornica
stakla prošlog stoljeća Osredeka, Zvečeva i Ivanovog polja, zatim
posuđe i predmeti od srebra, kositra i mjedi te kamena i drvena
plastika, kao i neki orijentalni predmeti. Danas su oni dio najvrednijeg
fonda muzeja, od kojih je većina izložena u stalnom postavu Muzeja.
Njihova vrijednost ne leži dakako u pojedinačnoj cijeni na tržištu,
već u značenju koje ti predmeti imaju u društvenom kontekstu u čuvanju
memorije ljudi, prostora i vremena. Šezdesetih godina, preseljenjem
u Zagreb, Kovačić započinje programatski skupljati djela nepoznatih,
rubnih, majstora. "Duh jedne epohe ne grade samo veliki majstori
koji uspiju sažeti ideje drugih, nego upravo masa "malih" majstora.(7)
prosede je Kovačićeve kolekcionarske filozofije. Od stotinjak "zagubljenih"
slikarskih imena čija djela čine veliku Zbirku Kovačić od oko 4000
predmeta (broj koji nadmašuje čak i zbirne fondove nekih muzeja!)
najveći dio se odnosi na djela žena slikarica.
Njegova donacija "Hrvatske slikarice rođene u 19.stoljeću" je izuzetno
tematski osmišljene koncepcije, a zajedno s brojnim komplementarnim
dokumentacijskim materijalom, fotografijama, dnevnicima, zapiscima
i osobnim predmetima zadovoljava sve kriterije suvremeno koncipirane
muzejske zbirke.
|